Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Van beeldbank naar publieke fotocollectie

24 november 2009

Beeldbanken zijn populair! Bij publiek én bij instellingen. Het digitaal samenvoegen van collecties en het genereren van context en content uit de maatschappij zijn waardevolle gebruiksmogelijkheden van beeldbanken.

Deze observatie wordt ondersteund door het feit dat zich inmiddels 30 erfgoedinstellingen wereldwijd hebben aangesloten bij The Commons, ooit een pilootproject van de Library of Congress en de publieke fotosite Flickr. Sites om online foto´s met elkaar delen zijn er te over (Picasa, Photobucket, Picturetrail). Maar Flickr biedt een combinatie van bescherming via Creative Commons licenties, netwerkmogelijkheden, API´s (om je foto´s ook elders te presenteren) en social tagging faciliteiten die deze dienstverlening aantrekkelijk maken.
Vele Nederlandse erfgoedinstellingen hebben inmiddels Flickr ontdekt. Het stadsarchief Amsterdam voert al actie onder het motto 'Niet wegflickrn' en heeft inmiddels 94 leden in hun Flickr-group.
Het Nationaal archief heeft een rapport (pdf) geschreven over hun ervaringen op Flickr The Commons.

Mijn foto, jouw tag
De toegevoegde waarde van het online zetten van de eigen beeldcollectie via Flickr The Commons ligt hem in een aantal factoren:
  • Bekendheid: Als innovatief project trekt het veel belangstelling. Instellingen die zich aansluiten liften mee op deze aandacht. Gebruikers weten The Commons te vinden.
  • Ontsluiting: Door het toevoegen van 'tags' door gebruikers wordt de collectie verder ontsloten – in natuurlijke taal.
  • Acquisitie: Desgewenst kunnen gebruikers hun eigen foto´s toevoegen aan de collectie van een instelling. 
  • Nieuwe context / nieuw publiek: Door het buiten de muur presenteren van fotocollecties wordt de mogelijke context vergroot. Gebruikers zetten de foto´s in nieuwe context, waardoor de collectie (instelling) vindbaarder wordt voor nieuwe gebruikers die de instelling anders nooit hadden gevonden.
Het gras is altijd groener op de andere site
Het delen van foto´s op een publieke site werpt echter ook de volgende vragen op: Wat als de dienst wordt opgeheven of wordt overgenomen door een ander bedrijf? Wat als de gebruiksvoorwaarden veranderen of de kosten voor het gebruik omhoog gaan? Er komen dus factoren bij kijken waar men geen invloed op heeft, daarnaast heeft niet iedereen behoefte aan user generated content in de vorm van tags.
Het opzetten van een eigen beeldbank biedt uitkomst, al dan niet voorzien van sociale web functionaliteit. Voordeel van een eigen beeldbank is dat digitale bestanden bijvoorbeeld tegen een vergoeding aangeboden kunnen worden. Het belangrijkste is dus duidelijkheid te hebben over wat er van de online beeldcollectie verwacht wordt, wie de doelgroep is en wat het mag kosten. Het is ook goed mogelijk dat een combinaties van een eigen beeldbank en het presenteren van een deel van de collectie op een publieke site de beste resultaten levert.

Meer informatie
Een goed startpunt is de publicatie  'Opzetten van Beeldbanken' (pdf) in opdracht van de Taskforce Archieven (2007).
Wilt u wat beeldbanken van collega’s bekijken, Bekijk dan de inventarisatie van beeldbanken van DEN.
 
__________
Terug naar het kennisdossier Beeldbanken
3 plus 1 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.