Cookies op DEN.nl
den.nl maakt gebruik van cookies voor het anoniem meten van het website bezoek en het vergroten van het gebruiksgemak. Door op 'ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van deze cookies.

Digital Art Force studiedag




Op 27 juni 2013 organiseert de Digital Art Force een studiedag over digitale kunst: verzamelen, documenteren, beheren en presenteren. Locatie: Het Nieuwe Instituut, Rotterdam.



Wat betekent het aankopen van een digitaal kunstwerk voor de organisatie van het museum? Hoe ondersteun je de levensloop van een digitaal kunstwerk? Hoe gebruik je een documentatiesysteem als Spectrum? Hoe creëer je digitale duurzaamheid? Kom naar de studiedag en krijg antwoord op dit soort vragen!

Programma
10.00 - 10.25 Inloop met koffie
10.25 - 10.30 Welkom, door Paulien ’t Hoen (coördinator SBMK, dagvoorzitter)
10.30 - 10.55 'Digitale duurzaamheid door samenwerking', door Marco de Niet (directeur DEN)
10.55 - 11.20 'Digitale duurzaamheid in de praktijk', door Karin van der Heiden (adviseur beheer en presentatie van (digitale) collecties)
11.20 - 11.50 'Turning the table: de kunstenaar als conservator', door Annet Dekker (curator en onderzoeker)
11.50 - 12.15 'To collect or not to collect: Digitale kunst in het museum van de toekomst', door Margriet Schavemaker (Hoofd Collecties en Onderzoek Stedelijk Museum)
12.15 - 12.30 Vragen en discussie
12.30 - 13.15 Lunch
13.15 - 14.45 Workshops ronde 1 (zie beschrijving hieronder)
14.45 - 15.15 Pauze
15.15 - 16.45 Workshops ronde 2 (zie beschrijving hieronder)


Workshops
In de middag kunnen de deelnemers in twee rondes kiezen tussen twee van de vier onderstaande workshops:

1. Digitale Duurzaamheid: Do’s and don’ts Door: Wiel Seuskens (technicus en onderzoeker, LIMA) Een belangrijk technisch aspect van het behoud van digitaal erfgoed is de opslag. Net als fysiek erfgoed wordt digitaal erfgoed opgeslagen in depots, zogenaamde e-depots. Een e-depot vraagt om een andere manier van omgang met data dan de meeste instellingen gewend zijn.

Voor de collectie mediakunst Nederland beheert LIMA het e-depot. Deze depotvoorziening levert diensten (zoals duurzaam bewaren en toegankelijk houden van digitale content) én voorzieningen (zoals hardware, software, technisch beheer, kennis en onderzoek, opleiding).

Wiel Seuskens geeft een toelichting op de opzet en het functioneren van dit e-depot. Vervolgens komt de digitale structuur van de instellingen waar de workshop-deelnemers werken aan de beurt. Zij kunnen de duurzaamheid hiervan evalueren en verbeteren aan de hand van het door PACKED en DEN ontwikkelde scoremodel.
2. The virus of information Door: Sandra van Kleef (coördinator depotbeheer en logistiek, sector Kunstcollecties Rijksdienst Cultureel Erfgoed) Het documentatiesysteem SPECTRUM kan helpen met het documenteren van videokunst,
mediakunst en born-digital kunstwerken.

In groepjes gaan we aan de slag met een case die de deelnemers zelf hebben ingebracht of met ‘A virus of sadness, the virulence of loneliness’ (1990), een multimedia-installatie van Lydia Schouten uit de collectie van de Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed.

Gezamenlijk proberen we zoveel mogelijk informatie rondom het werk vast te leggen met behulp van SPECTRUM. Alle aspecten van collectiemanagement komen aan de orde, zoals registratie en documentatie, conditiecontrole en -onderzoek, actieve en preventieve conservering, standplaats en verplaatsing, verwerving en bruikleen. Ook is er aandacht voor de rollen en verantwoordelijkheden bij het uitvoeren van de
noodzakelijke acties.

Wil je een case uit je eigen praktijk inbrengen? Stuur dan een e-mail naar: s.van.kleef[at]cultureelerfgoed.nl
3. Interactive AR- and VR- Installations: Lessons Learned in the
Field of Art, Design and Cultural Heritage
Door: Yolande Kolstee (hoofd Augmented Reality Lab en lector Innovatieve Visualisatie
Technieken, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag)
Het AR-lab heeft verschillende interactieve projecten ontwikkeld met gebruik van augmented
en virtual reality. Het gaat zowel om autonome kunstprojecten als om toegepaste projecten
en educatieve projecten.

Hoe verhouden de nieuwe technologieën die ingezet worden voor de (nieuwe) presentatiepraktijk zich tot de beheer- en behoudpraktijk voor de langere termijn? Ofwel: hoe bewaar, onderhoud en her-installeer je dergelijke projecten die gebaseerd zijn op
razendsnel verouderende software, besturingssystemen en andere technische aspecten?

In deze workshop worden diverse projecten besproken en bediscussieerd: Museum
Boijmans Van Beuningen: Sgrafitto in 3D, Van Gogh Museum: applicatie op iPad met real
time tracking, Kröller-Müller Museum: Project Beeldentuin, TodaysArt Festival, Salone del
Mobile in Milaan.
4. Born-digital Artist Interview Ellen Jansen, restaurator en docent conservering hedendaagse kunst
Universiteit van Amsterdam
Het Kunstenaarsinterview is niet meer weg te denken in de praktijk van restauratoren van
hedendaagse kunst. Het is een belangrijke bron van informatie over de werkwijze en het
materiaalgebruik van de maker in relatie tot de betekenis van het werk.

De antwoorden van de kunstenaar leveren een bijdrage aan de besluitvorming rondom (toekomstig) beheer, behoud en presentatie van hedendaagse kunstwerken. Stel je aan een kunstenaar die born-digital kunstwerken maakt andere vragen dan aan een kunstenaar die andersoortige kunstwerken maakt? Deels zal dat zeker zo zijn.

Aan de hand van een case die door de deelnemers wordt ingebracht en/of de case ‘Survival Series’ (1983) van Jenny Holzer werken we deze specifieke vragen uit. Wil je een case uit je eigen praktijk inbrengen? Stuur dan een e-mail naar: info[at]sbmk.nl

Wanneer en waar
Donderdag 27 juni
10.00 tot 17.00 uur
Het Nieuwe Instituut, Rotterdam

Kosten en deelname
De dag kost 50 euro inclusief lunch en borrel. Als je werkt voor een instelling die gelieerd is aan de SBMK, is de dag gratis.

Aanmelden
Inschrijven is niet meer mogelijk.

Over de Digital Art Force
Digital Art Force is het samenwerkingsverband tussen Stichting Behoud Moderne Kunst (SBMK), Virtueel Platform (VP), Living Media Art (LIMA) en DEN, dat zich richt op het faciliteren van Nederlandse musea in de omgang met digitale kunst.

Meer informatie

Locatie:
Provincie Zuid-Holland

Tags:
born digital   digitale kunst   DEN  
9 plus 8 is:*
(anti-spam)

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.